logo

Japon Felsefesi

Ürün Kodu: 9786056366772
₺260,00
Konfüçyüs bütün gün yemeden içmeden bütün gece uyumadan düşündüm fakat bundan elime hiçbirşey geçmediğini gördüm. Keşke o zamanı öğrenmeye harcasaydım (Lunyü 15:31) diye öğüt verir.

Kitaroo Nişida Batı'nın mantığı benliğin dışındaki 'nesneler' dünyasını çözmeye çalışan bir mantıktır. Buna karşın Doğu mantığıysa benliğin içinde yer alan kokoro dünyasını çözmeye çalışan bir mantıktır diye açıklar.

Laodzı mu'nun (yokluk) dao'nun (yol) aslı olduğunu ve varlığın yokluktan (mu) meydana geldiğini söyler. Nişida'ya göre asıl temel varlık mutlak yokluğun (mu) yeridir. Mutlak yokluğun yeri de tüm varlığın yansıtıldığı insan benliğidir. Herşey dışarıda değil içeride aranmalıdır. Kokoro'da aranmalıdır.

Japonlarda kokoro kavramı hem kalbi hem de zihni ifade eder. Bir başka deyişle Japonlar düşünme ve hissetme faaliyetlerini birarada algılayagelmişlerdir.

Kokoro bütün duyguların farkedilmesini sağlayan merkezdir. Ayna örnek verilebilir. Ayna esasen içinde hiçbir şey barındırmaz. Ama o herşeyi olduğu gibi yansıtır. İnsanın asılkokoro'su da bunun gibidir.

Kokoro şekilsizdir ve bedenin yöneticisidir. Ten (Göktanrı) kainat ve kokoro esasen birdir. Ten kainatın temel kokoro'su olarak herşeye merhametle karşılık verir. İnsan da başkalarının duygularını düşünerek hareket etmelidir.

Tüm varlık kuu (boşluk) mu (yokluk) dao'dan (yol) var olan görüntüdür. Bu görüntünün yansıdığı mekan kokoro'dur. Japonlar en önem verdikleri kokoro'yu temiz pak kılarak varlığın asli yüzünü buradan seyre dalmışlardır.